Milano, ed in particolare il quartiere Rogoredo, si prepara ad accogliere un nuovo player nel panorama delle catene alberghiere. Lo scorso anno è stata annunciata la costruzione di un nuovo edificio di 10 piani nel quartiere periferico, la cui rinascita è iniziata qualche anno fa con la bonifica e la riqualificazione della ex zona industriale. Il nuovo palazzo, che sorgerà proprio sulle macerie di un ecomostro mai completato, sarà di proprietà del gruppo Toyoko Inn. La catena giapponese, fondata nel 1986, conta già oltre 270 alberghi nel mondo ed è pronta ad aprirne uno completamente nuovo a Milano. La struttura avrà 490 chiavi e tutte le caratteristiche tipiche degli hotel del gruppo, il cui mercato si identifica principalmente nei viaggi di business low cost.
Toyoko Inn is neither the first, nor, hopefully, the last hotel group from the East Asia to establish in Italy. In recent years, following international trends, many other Asian chains have invested in Italy, as for example did Aman (Singapore), Mandarin Oriental and The Pavilions Hotels & Resorts (both based in Hog Kong).
The greatest effort so far was made by the Taiwanese LDC Hotels & Resorts, which first moved in 2014. Today it operates 5 structures, for a total of about 400 keys. LDC positioning took on mainly leisure demand, establishing themselves in cultural destinations as Rome and Venice. Next opening is planned for spring 2021 in Florence.
Following this destination trend, in the last years the Italian hospitality market has welcomed other players as the aforementioned Pavilions in Rome, where the “First” brand was introduced, and Aman in Venice, together with the Plateno Group (China). Mandarin Oriental has instead chosen the very centre of Milan for its first Italian structure in 2015, followed by the opening of the Mandarin Oriental Lake Como in Blevio (CO) in 2019. Also Como Hotels & Resorts, headquartered in Singapore, recently entered the Italian market with the acquisition of the Castello del Nero nearby Florence.
Il totale delle chiavi attualmente operate da gruppi dell’Est Asia ammonta a quasi 900, numero destinato a crescere nei prossimi anni. Diverse pipeline sono state infatti annunciate, oltre al Toyoko Inn di Milano: 20 chiavi a Firenze per LDC, 40 chiavi per Como vicino a Siena e 140 chiavi per Langham Hospitality a Murano, Venezia.
The scale of the mentioned structures makes clear what the ambitions of the eastern groups are: the prevailing segment is Upper Upscale & Luxury. This high positioning, combined with the selection of exclusive locations, proves the aim of attracting Asian demand, ensuring the opportunity to live the Italian experience within the “domestic” walls. It is clear, however, that the global dimension of these brands has given them an international appeal, no longer limited to Asian markets alone.